Bohužiaľ, najeduje sa len vtedy, keď sa to stane jemu, hoci nám tu stále skúša niekto nervy - ešte si pamätám vymáhanie nedoplatkov za rozhlas a televíziu, kde istá bohunemilá firma požadovala okrem istiny poplatky z omeškania viac ako stonásobne prekračujúce dlžnú sumu. Teraz je síce okolo toho ticho, tuším ale, že sa to pod nejakým paragrafom na ochranu podnikateľských záujmov opäť dostane na svetlo božie. A zatiaľ, aby sa občan nenudil, vynárajú sa falošné aj pravé firmy na vymáhanie pohľadávok za neuhradené poistné a skúšajú, koľko občan vydrží. Takže ak sa nám vlády dušujú, že chcú pre občana to najlepšie, mám dva návrhy pre ministerku zdravotníctva, ktorá je právnička s bohatou praxou v zdravotníctve, ako si neurobiť dieru do hrudníka pri tom dušovaní.
1.Legislatívne zabezpečiť, aby doba premlčania pohľadávky na poistnom bola maximálne päť rokov.
Zdôvodním: od zavedenia plurality zdravotných poisťovní išli miliardy korún teraz milióny eur na informačné systémy zdravotných poisťovní. Tieto informačné systémy spravujú okrem iného databázy poistencov a platiteľov poistného. Aká efektívna je však táto investícia, keď poisťovňa nemá desať a viac rokov ani šajnu, že jej niekto neplatí? O tom, či jej tie peniaze nechýbajú radšej pomlčím, to je na inú debatu. Ak mám teda takýto informačný systém, ktorý by som prirovnala k luxusnému bavoráku, prečo na ňom jazdím ako na starom trabante? Je to vina informačného systému, užívateľov alebo manažérov? Dnešná premlčacia doba na pohľadávky na poistnom umožňuje poisťovniam sa flákať , majú čas. Ak sa medzitým zomelie niečo také, že poisťovňa skončí, ešte v posledných kŕčoch uzatvorí obchod o postúpení pohľadávok. A po mne potopa - teraz je na rade občan, aby sa bránil proti všetkým neoprávneným vymáhaniam. To je dnešná situácia a vôbec tým nemám na mysli Coface. Sú tu iné firmy, ktoré majú preukázateľné rozhodnutia súdov.
Takže, pani ministerka, dajte poisťovniam legislatívne ultimátum , nech si robia svoju prácu včas. Päť rokov je dosť dlhá doba na to, aby si poisťovne jazdiace na miliardových informačných systémoch stihli urobiť poriadok v platbách poistného.
Avizuje sa tu vznik jednej poisťovne. Tak prosím pekne, predtým, ako si pripijete šampanským na splnenú úlohu,
2. zakotvite legislatívne povinnosť zverejniť zoznamy postúpených pohľadávok! Tak ako dnes poisťovne zverejňujú neplatičov, budú musieť zverejniť končiace poisťovne zoznam: komu , koľko a voči komu ..... Občan sa bude môcť skontrolovať a prípadné Cofacy nebudú mať šancu klamať občanov. Legislatívne návrhy dáva za seba každý rezort, tu by sme zbytočne hádzali vinu na rezort spravodlivosti. Takže urobte to minimum, čo sa dá urobiť, hneď. Pre občana, poistenca a potenciálneho pacienta....
Lebo sľub, že peniaze majú ísť s pacientom, visí stále vo vzduchu...Nevidieť žiadnu zmenu.
Asi sa čaká na tú jednu poisťovňu. Nuž, stavím sa, že peňazí pre ľudí aj tak viac nebude.....